مهمترین مسابقات کشتی سنتی در مارندران برگزار شد +تصاویر

طی روزهای پنجشنبه و جمعه( 15 و 16 شهریور 1403) یکی از بزرگترین مسابقات کشتی سنتی لوچو تحت عنوان بزرگترین میدان المپیکی  در بندپی بابل برگزار شد.

به گزارش راه شلمچه، این مسابقات که به همت اهالی و شورای اسلامی روستای کاشیکلا و با حمایت مالی حسن باباجان‌زاده خیر منطقه بندپی در رده‌های مختلف و رده سرپهلوانی برگزار شد.

نتایج این مسابقات به شرح زیر است:

 وزن ۷۰ کیلو گرم؛ ایمان رحمانی زاده(اول)، محمدحسین طلایی پهلوان(نفر دوم)، پژمان ذلفقارنسب(نفر سوم)، حسین عمران(نفر چهارم)


وزن 80 کیلیوگرم؛  حمید نعمت پور(نفر اول)، علی گرجی پور(نفر دوم)، شهرام قربانپو(نفر سوم) امید حسن تبار(نفر چهارم)


 وزن ۹۰ کیلوگرم؛ محمدجواد پوربابا(نفر اول)، شهریارمحمودی(نفر دوم) حسین خداکرمی(نفر سوم) محمدکاظمی(نفر چهارم)


  وزن ۱۰۰ کیلوگرم؛  پویا اوصیا(نفر اول)، حسین رمضانیان(نفر دوم)، نیما غلامی(سوم)

 سرپهلوان پیشکسوتان؛ مهرداد توکلی از نور 

 سرپهلوان سنگین وزن؛ امیرضا صحرایی از جویبار، سهیل قلی پور

پدیده وزن 90 کیلیوگرم و سنگین وزن؛  حسین رمضانیان

جوایز نفرات اول و دوم در همه رده‌ها گاو و نفرات سوم گوسفند اهدا شد.

رده پیشکسوتان هم نفر اول گاو و نفر دوم و سوم هم گوسفند اهدا شد.

در روز پایانی این مسابقات هادی ساروی، امیرحسین زارع و قاسم رضایی از قهرمانان المپیکی آملی و همچنین نفر رتبه اول علوم تجربی کشور اهل بندپی هم تقدیر شد.

کشتی لوچو از ورزش‌های پهلوانی و سنتی مازندران است که می‌توان آن‌را مادر کشتی آزاد در مازندران دانست. 

امروزه لوچو را در قالب زمان گنجانده‌اند و اگر حریفان در این زمان معیّن مساوی شوند، با قرعه‌کشی برنده را انتخاب می‌کنند! اما در گذشته پهلوان کسی بود که حتی چندین ساعت مداوم کشتی می‌گرفت تا برنده از زمین بیرون بیاید، وگرنه کشتی را تمام نمی‌کرد.

لباس سنتی لوچو از بند و شلوار مخصوص تشکیل و گاهی با کیسه‌های ضخیم دوخته می‌شد که اصطلاحاً به شلوار چاقاً و کرباس معروف بود و وقتی پهلوان بند آن را محکم می‌گرفت، پاره نمی‌شد و پهلوان از این طریق قدرتش را به نمایش می‌گذاشت.

معمولا جوایزی که برای پهلوان در نظر گرفته می‌شد، پارچه‌های دست‌بافت بومی، پشتی و حتی دکمه بود که امروز به گاو، گوسفند و ... تغییر یافت.

معروف‌ترین کشتی گیران لوچو در مازندارن را می‌توان مرحوم عیسی رمضانی که دارای ۵ بازوبند طلای پهلوانی استان و ۲ مدال طلای مسابقات کشتی پیشکسوتان جهان، نائب پهلوان کشتی پهلوانی کشور دانست که دارای بیش از ۳۰۰ عنوان پهلوانی کشتی لوچو در مازندران بود.

مصطفی رمضانی، پهلوان کشور در سال ۶۳ و قهرمان ۴ دوره کشتی پیشکسوتان جهان،  ایرج زارع، دارای ۲ بازوبند طلای پهلوانی استان مازندران و نائب پهلوان کشتی پهلوانی کشور و  قاسم غلامی اسمعیل‌کلایی جویباری، دارای ۱۵۰ کشتی سرپهلوانی و پهلوانی کشتی لوچو از سال ۱۳۴۳ هجری شمسی و بیشترین داوری این کشتی در سطح استان، دیگر کشتی‌گیران به نام کشتی ستنی مازندارن به حساب می‌آیند.


اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار