به گزارش راه شلمچه، «بیژن مقدم» مدیر مسئول پایگاه خبری الف و دبیر کمیته داوری رتبهبندی پایگاههای خبری درباره نحوه رتبهبندی رسانهها به جوانآنلاین گفت: پنجمین دوره رتبهبندی پایگاههای خبری را در معاونت مطبوعاتی به پایان بردیم و نتایج آن را هم چند روز پیش اعلام کردیم.
به گزارش روزنامه جوان، در این دوره استقبال چند برابری نسبت به دورههای قبل صورت گرفت و حدود هزار و ۸۰۰ پایگاه خبری از سراسر کشور در آن شرکت کردند. وقتی از عنوان سایت خبری استفاده میکنیم، مشخص است که منظورمان خبرگزاری و روزنامه نیست. قرار است هر سال یک بار این رتبهبندی انجام شود. دوره پنجم از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱ معیار بررسی بود. من در بیشتر دورهها حضور داشتهام. شیوهنامهای برای رتبهبندی طراحی میشود و بارگذاری اطلاعات و خوداظهاری در سایتها منطبق بر آن شیوهنامه است و داوری هم بر اساس آن شیوهنامه است.
معیارها و ضوابطی که قرار بوده مبنای خوداظهاری و داوری باشد در این پنج سال دچار تحول شده است. این مسئله زمانی موضوع مهمی بوده و الان دیگر موضوع مهمی نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که با این حساب امسال پنجمین سالی است که این داوری و رتبهبندی انجام شده است، توضیح میدهد: الزاماً شاید پنج سال نباشد، چون داوری آخر با تأخیر انجام شد. نیت بر انجام هرساله بوده، ولی طوری نبوده که هر سال انجام شود.
مقدم درباره معیارهای کار حرفهای خبری و رسانهای برای داوران میگوید: چند نکته وجود دارد. یکی از کارکردهای رتبهبندی این است که افراد متوجه بعضی از اشکالات کارهای خودشان میشوند. مثلاً سایتی را بررسی میکنید و میبینید آرشیو ندارد. وقتی سایتی آرشیو ندارد و مخاطب نمیتواند خبری را در آن جستوجو کند یک امتیاز منفی به شمار میرود. وقتی این موضوع را به صاحبان آن رسانه اعلام کردیم، این نقیصه را برطرف کردند.
نکته بعدی تولید است. در شیوهنامه ما تولید امتیاز خیلی خوبی دارد. اگر سایتی تولید نداشته باشد و فقط مصرفکننده و باز نشرکننده تولیدات دیگران باشد در این بخش امتیازی نمیگیرد. یا در حوزه استفاده از محتوای چندرسانهای امتیازی در نظر گرفتهایم.
ما الان چیزی به نام «بانس ریت» (Bounce rate) داریم که میزان نگه داشتن مخاطب در یک خبر را مدنظر قرار میدهد. این بدان معناست که وقتی مخاطب خبری را باز میکند چند دقیقه میتوانید فرد را در آن خبر نگه دارید. تکنیکهای امروز میگوید تیتر خوب، میان تیتر، لید خوب، پیوندهای خبر، عکس و فیلم عواملی هستند که باعث میشود شخص بیشتر در خبر بماند. اینها کارهایی است که همه باید انجام بدهند.
پایبندی به اخلاق رسانهای و حرفهای برایمان اهمیت دارد. یکی از آنها ذکر منبع است. اگر پایگاههای خبری ما حجم زیادی از کارشان تولید نیست و توزیع محتوای منتشر شده یک رسانه دیگر است، باید امانتداری و نام منبع اصلی را قید کنند. ما در شیوهنامه تأکید داریم که نام منبع در پاراگراف اول و دوم قید شود نه در انتهای مطلب.
۲۴ ساعته بودن رسانه معیار مهمی است
به گفته دبیر کمیته داوری رتبهبندی پایگاههای خبری بحث دیگر این است که نام پدیدآورنده شبیه نام منبع قید شود. هم باعث تشویق میشود هم امانتداری بهتر حفظ میشود. حتی بعضی خبرگزاریها و سایتها عکس پدیدآورنده را میگذارند. بحث اشتغال هم نکته مهم بعدی است. کسی که در وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی ریلگذاری میکند، میگوید ایجاد اشتغال و ایجاد ثبات در رسانه موضوعیت دارد و مهم است؛ بنابراین رسانهای که کارکنان خودش را بیمه کند امتیاز خوبی خواهد گرفت، حتی زمان فعال بودن یک سایت هم امتیاز دارد. رسانهای که تنها هشت ساعت فعال است امتیازی مشخص میگیرد و رسانهای که به صورت ۲۴ساعته فعالیت دارد امتیاز دیگری میگیرد. امروز با توجه به رشد شبکههای اجتماعی، رسانهها از حالت مونولوگ به سمت دیالوگ حرکت کردهاند و مخاطب دیگر نمیپذیرد فقط شنونده باشد و میخواهد خودش هم فعالیت کند. برای فعالیت شهروندان در رسانه باید زمینههای آن فراهم شود. مثلاً رسانهها باید صفحهای مربوط به شهروندان داشته باشند که اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین جلوههای تعامل با مردم انتشار یادداشت و مطالب مخاطبان در جای مشخصی است و از آن مهمتر انتشار و دریافت پیشنهاد و نظر است.
تخصصی که همه به آن ورود میکنند!
وی درباره وضعیت کلی رسانهها به لحاظ کار حرفهای و رعایت نکات اخلاقی اینگونه اظهارنظر میکند:
اولاً به هیچ وجه وضعیت یکسانی در کمیت و کیفیت نداریم. نکته بعدی اینکه شاید یکی از رهاترین حوزههای تخصصی که به هر آدم غیرمتخصصی فرصت داده رسانه است. مثلاً اگر الان من بخواهم در نظام مهندسی مشغول به کار شوم، به من میگویند، چون مهندس نیستی کاری به تو نخواهیم داد، اما در رسانه، مهندس و پزشک و شغلهای دیگر میآیند و مجوز میگیرند و کار میکنند، چون برخی فکر میکنند این کار اصلاً تخصص نمیخواهد. نتیجه این کار همین وضعیت بیحساب و کتاب حال حاضر میشود. بخشی از این اوضاع به سهل صادر کردن مجوزها و افرادی که وارد این کار میشوند برمیگردد. رسانه قدر و قیمت بالایی دارد و صاحب رسانه صاحب قدرت میشود و خیلیها به همین نیت وارد حوزه رسانه میشوند.
مقدم درباره سایتهای زرد نیز اینگونه اظهارنظر میکند: سایتها جنبه و رویکردهای متفاوتی دارند و ما هم از همه انتظار نداریم یک مدل باشند. سایتهایی که جنبه سرگرمی را مورد توجه قرار میدهند به بخشی از نیازهای مردم پاسخ میدهند. من میگویم تا اینجای قضیه مهم نیست. از جایی بحثهای ما شروع میشود که همین سایتها به دروغ و زدن تیترهای فریبنده و غیراخلاقی آلوده میشوند. الزامی ندارد ما وارد حوزههای فساد اخلاقی در آن سر دنیا شویم. یا اینکه فیلمی را میگذارد که وجود ندارد. این فریب مخاطب است. یکی از کارهای هیئت نظارت بر مطبوعات رصد این جنس از رسانهها و تذکر و آموزش به آنهاست. اگر آنها نکات حرفهای و اخلاقی را رعایت کنند به اندازه کافی سوژه و خبر برای کارشان وجود دارد و دلیلی ندارد دست به چنین کارهایی بزنند