تهیه جهیزیه نو عروس چقدر آب می‌خورد؟

وضعیت بازار لوازم خانگی اصلا حال خوشی ندارد بازاری که به دلیل تصمیمات نادرست مسئولین در این حوزه، باعث شده در حال حاضر خانواده‌ها در تامین هزینه‌های اقلام جهزیه با سختی بسیار مواجهه شوند.

به گزارش راه شلمچه، در سال‌های اخیر به دلیل افزایش سرسام آور قیمت محصولات لوازم خانگی و از طرفی هم برای حمایت از تولیدات داخلی، واردات لوازم خانگی در کشور به نوعی ممنوع شد و هرچند تا حدودی تولیدات داخلی افزایش پیدا کرد اما مشکلاتی را هم به همراه داشت.

افزایش ورود محصولات قاچاق و بعضا بی کیفیت و تقلبی، انحصار چند شرکت داخلی همانند شرکت‌های خودروسازی،عدم نظارت درست بر بازار و... باعث شد تا خانواده‌هایی که برای زوجین جهیزیه را تهیه کنند با هزینه‌های سنگینی را تحمل کنند.

وضعیت بازار لوازم خانگی اصلا حال خوشی ندارد بازاری که به دلیل تصمیمات نادرست مسئولین در این حوزه، باعث شده در حال حاضر خانواده‌ها در تامین هزینه‌های اقلام جهزیه با سختی بسیار مواجهه شوند که به عنوان مثال برای تهیه جهیزیه معمولی بین 500 تا 700 میلیون تومان باید هزینه کنند و به غیر از جهیزیه، مخارج تالار و ... هم داستان دیگری دارد.


خرید جهیزیه اقساطی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

در گذشته خانواده‌ها معمولا از سنین جوانی به فکر تهیه اقلام جهیزیه بودند اما به دلیل آپارتمان نشینی دیگر امکان نگهداری آنها وجود ندارد و از طرفی هم تنوع محصولات جدید باعث می‌شود تا خانواده‌ها به مدل‌های جدید بیشتر اقبال نشان دهند. 

از طرفی تورم افسارگسیخته در سال‌های اخیر دیگر درآمد خانواده‌ها با مخارج زندگی امروزی همخوانی نداشته و خانواده‌ها به ناچار تمایل زیادی به خرید قسطی پیدا کنند.

با توجه به عدم واردات قانونی محصولات خارجی به کشور، بیشتر خانواده‌ها سعی می‌کنند ملزومات را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنند. با این وجود بسیاری از خانواده‌ها هم به هر قیمتی تلاش می‌کنند تا اجناس خارجی را تهیه کنند. اگرچه برخی از محصولات داخلی با کیفیت خوبری برخوردار است اما هنوز به دنبال مارک‌های خارجی هستند و گاهی هم کالاهای تقلبی نصیبشان می‌شود.

به عنوان مثال قیمت یک یخچال ساید بای ساید ایرانی به طور متوسط بین ۵۰تا ۶۵میلیون تومان است. درحالی که اگر یک یخچال ساید بای ساید خارجی تهیه شود، بیش از ۱۲۰میلیون تومان هزینه دارد. 

البته چند شرکت داخلی بدون نظارت، هر بار قیمت‌ها را با بهانه‌هایی بالا می‌برند و به تبعیت از این شرکت‌ها، بازار هم دارای افزایش قیمت می‌شود که تقریبا بازار لوازم خانگی شبیه بازار خودروهای داخلی شده است یعنی انحصاری که بدون هیچ ضابطه‌ای در حال افزایش است.

همچنین یک اجاق گاز فر ایرانی بین ۱۵تا ۲۵میلیون تومان و اجاق گاز خارجی بیش از ۴۰میلیون تومان هزینه دارد. 

قیمت یک ماشین لباسشویی ایرانی حدود ۱۵میلیون تومان است که در صورت انتخاب ماشین لباسشویی خارجی این رقم به بیش از ۳۰میلیون تومان می‌رسد. 

تهیه اقلام پرهزینه در جهیزیه خرید سرویس چوب و سرویس خواب است، باتوجه به تورم بیش از ۸۰درصدی در صنعت مبل و چوب در حالت بسیار معمولی سرویس مبلمان و سرویس خواب عروس حدود ۱۵۰میلیون تومان هزینه دارد. 

تهیه سرویس آشپزخانه  شامل لوازم برقی خانگی است. این محصولات هم اگر با کالای ایرانی تهیه شوند حدود ۶۰میلیون اما اگر از میان محصولات خارجی تهیه شوند بیش از ۱۵۰میلیون تومان هزینه دارند. 

تهیه لوازم صوتی و تصویری هم یکی دیگر از هزینه‌های اقلام جهیزیه است که بیشتر خانواده‌ها تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند. در صورت تهیه محصولات خارجی باید حدود ۷۰میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شود. 


هزینه تهیه جهیزیه معمولی

به طور کلی هزینه اقلام جهیزیه با خرید کالاهای ایرانی بیش از ۴۰۰میلیون برای خانواده‌ها آب می‌خورد در صورتی که اگر همین اقلام از میان کالاهای خارجی تهیه شود، تا ۴برابر هم افزایش قیمت خواهد داشت. 


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار