بیتا فرهی درگذشت +زندگی‌نامه

بیتا فرهی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون پس از مدتی درگیری با عوارض بیماری ریوی دارفانی را وداع گفت. 

به گزارش راه شلمچه، بیتا فرهی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که از مدتی قبل به دلیل عوارض بیماری ریوی، در بیمارستان بستری شده بود، امروز ۴ آذر ماه درگذشت.

بیتا فرهی پیش از این در آثاری همچون «بانو» «هامون»، «کیمیا»، «خون بازی»، «پارک وی»، «اعتراض»، «سرزمین سبز»، «سرزمین مادری» و … به ایفای نقش پرداخته بود.

  

این هنرمند فقید جزو معدود بازیگران زن سینمای ایران بود که توانست سه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. فرهی برای هنرمندی در فیلم‌های کیمیا (۱۳۷۳) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر ،خانه‌ای روی آب(۱۳۸۰) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در بیستمین دره جشنواره فیلم فجر  و سومین سیمزغ بلورینش را برای در خون‌بازی01385) به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر کسب کرد.

  

فرهی همچنین برای بازی در فیلم سینمایی «هامون» برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.

بیتا فرهی متولد سال ۱۳۳۷ بود و برای اولین بار در سال 1368، در سن 31 سالگی، با فیلم «هامون» در نقش «مهشید» در کنار هنرمندان برجسته‌ای همچون مرحوم خسرو شکیبایی و مرحوم عزت الله انتظامی، جلوی دوربین داریوش مهرجویی رفت.  

 با فوت بیتا فرهی اکنون کارگردان و تمامی بازیگران اصلی «هامون» اثر تحسین شده درایوش مهرجویی دارفانی را وادع گفته‌اند. مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر شامگاه شنبه 22 مهرماه به طرز دهشتناکی در منزل شخصی‌شان به قتل رسیدند.

 مرحوم فرهی در زمان فوت ۶۵ سال داشت و در حال حاضر سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» با بازی این بازیگر فقید در شبکه سوم سیما در حال پخش است.

بیتا فرهی فارغ‌التحصیل رشته هنر از مدرسه هنر جان پاورس آمریکا در سال ۱۳۵۹ بود. برای بازی در هامون توسط ناصر چشم‌آذر به مهرجویی معرفی شده و به سرعت مورد پسند او برای بازی در نقش مهشید قرار گرفت. این گونه بود که کار خود را در سال ۱۳۶۸ با بازی در فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز نمود و در سال‌های بعدی فعالیت خود را با کارگردانان بزرگی چون احمدرضا درویش، بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتماد ادامه داد.

در سال ۱۳۹۶ در برنامه دورهمی به کارگردانی مهران مدیری و همچنین در برنامه خندوانه به کارگردانی رامبد جوان به عنوان مهمان شرکت کرد.

فرهی به دو زبان فرانسه و انگلیسی مسلط بود. او یک فرزند دختر داشت که در فرانسه زندگی می‌کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار