محقق جوان شیعه:

عملی بالاتر از شناخت ولایت در ماه رمضان نیست

حجت‌الاسلام امیری سوادکوهی: کاش مسئولان به این درک صحیح می رسیدند که هر چه گرفتاری و مشکلات در جامعه بوجود آمده بخاطر فاصله ی آنان از فرهنگ اصیل اهل بیت علیهم السلام و دوری از ولایت است.

به گزارش راه شلمچه، حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی از محققان و نویسندگان جوان شیعه در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در شهر مقدس قم، ضمن تبیین اهمیت ولایت مطلقه ی امیرالمؤمنین علی علیه السلام و با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، مهمترین و بالاترین عمل در ماه میهمانی خدا را شناخت ولایت علوی و عمل به سیرو سلوک آن امام همام دانست و قرائت قرآن بدون تأمل در آیات الولایه را بزرگترین آفت جوامع اسلامی و قرآنی دانست.

این محقق برجسته در بخشی از این مصاحبه فلسفه ی رسالت پیامبران الهی را ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام دانست و در تفسیر آیه ی 45 سوره کهف گفت: خدای متعال در این آیه ی شریفه می فرمایند: «هُنَالِكَ الْوَلاَيَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَاباً وَخَيْرٌ عُقْباً » «در آنجا ثابت شد كه ولايت از آن  خدای متعال  بر حق است! اوست كه برترين ثواب  ، و بهترين عاقبت را (براى مطيعان) دارد! »؛

در کتاب شواهدالتنزيل جلد 1 صفحه ی356  از امام باقر علیه السلام روايت شده است كه فرمود : « مقصود از اين آيه ولايت اميرالمومنين علیه السلام است زيرا هيچ پيامبري به رسالت مبعوث نشد مگر آنكه مامور به ابلاغ آن بود.» 

مؤلف کتاب اتمام حجت و ده ها اثر علمی دیگر در ادامه وصایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را نتیجه دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله در پیشگاه خدای متعال دانست  که قرآن در سوره ابراهیم آیه 36 بدان تصریح نموده و می فرماید:« وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذَا الْبَلَدَ آمِناً وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ »  . 

زمانيكه ابراهيم (بدرگاه خداى تعالى دعا كرد) و گفت : پروردگارا اين شهر را (مكه) محل امن قرار بده و من و فرزندانم را از بت پرستى دور گردان. 

وی افزود: ابن مغازلى شافعى از بزرگان اهل تسنن به سند خود از عبد الله بن مسعود نقل مي كند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : دعاى ابراهيم كه عرض كرد پروردگارا من و فرزندانم را از بت پرستى دور گردان به من و على منتهى شد كه هيچيك از ما هرگز به بت سجده نكرديم در نتيجه  خدای متعال  مرا نبى و على را وصى قرار داد.

اندیشمند جوان شیعه در ادامه با ضرورت پرداختن مبلغین و علمای دین در ماه رمضان و مقوله ی مهم ولایت افزود: خدای متعال امیرالمؤمنین علیه السلام و آل الله را در قرآن بعنوان اهل الذکر یاد نموده و حضرت در این باره می فرمود: «‌ به خدا سوگند ماييم اهل ذكر و ماييم اهل علم و ماييم معدن تاويل و تنزيل قرآن . سپس فرمود : از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيدم که مي فرمود : من شهر دانش هستم و علي در آن شهر است پس هر كه طالب علم و دانش باشد از در آن وارد شود. ».

سوادکوهی افزود همانطور که در کتاب اتمام حجت به صراحت بیان نمودم،عمل صالح در قرآن همان ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است که قرآن آمده« وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً ثُمَّ اهْتَدَى‏ » 

از امام باقر علیه السلام در تفسير اين آيه آمده است كه فرمود : « ببين چگونه  خدای متعال  توبه را مشروط به ولايت ما نموده و ايمان و عمل صالح كسي به او سودي نبخشد تا اينكه به ولايت ما هدايت شود . به خدا سوگند منكر ولايت ما هر اندازه در عبادت خدا بكوشد از او پذيرفته نمي شود تا اينكه هدايت يابد و معرفت پيدا كند . سوال شد فداي شما شوم به چه چيز هدايت شود و به چه كسي معرفت پيدا كند . امام باقر علیه السلام  فرمود : بايد به ما معرفت پيدا كند .

وی افزود: ان شاءالله ماه رمضان امسال ماه شناخت هرچه بیشتر ولایت امیرالمومنین در میان مردم باشد تا راه نجات و عاقبت بخیری امت در تحت لوای آن امام همام رقم بخورد.

این محقق جوان در خاتمه افزود: کاش مسئولان به این درک صحیح می رسیدند که هر چه گرفتاری و مشکلات در جامعه بوجود آمده بخاطر فاصله ی آنان از فرهنگ اصیل اهل بیت علیهم السلام و دوری از ولایت است. حتی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم نیز می بایست به در خانه ی ولایت سر نهاد و از فرمایشتاتشان بهره مند شد تا گرهی از مشکلات باز شود. ایکاش اسلام را درست می فهمیدیم تا با اعمال خویش آنرا وارونه جلوه ندهیم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار