کشف دروازه ۱۲متری شهر پارسه پس از ۱۲سال کاوش

علیرضا عسکری چاوردی از کشف دروازه شکوهمند شهر باستانی پارسه و اهمیت تاریخی تخت جمشید در رویداد شب علم دانشگاه شیراز خبر داد.

به گزارش راه شلمچه، در رویداد شب علم دانشگاه شیراز، علیرضا عسکری چاوردی اظهار داشت: تخت جمشید نماد عظمت تاریخ ایران است و به دلیل وقوع آن در قلب تمدن پارس، در زمانی که ایران به اوج شکوه و عظمت خود رسیده بود، دارای اهمیت تاریخی فراوانی است.

وی افزود: در طول تاریخ، مرزهای ایران از دره سند و ایندوس تا رود دانوب گسترش یافته و اکثریت مناطق عربستان و آفریقا تحت سلطه ایران قرار داشته‌اند. پیوندهای خویشاوندی موجود در خاورمیانه نیز به دوران هخامنشی برمی‌گردد و در حقیقت می‌توان گفت که تخت جمشید میراث خاورمیانه و نمایانگر تمام هنر‌های این منطقه است.

عسکری چاوردی ادامه داد: درخت هنرهای تمدن‌های پیش از هخامنشی در تخت جمشید به طور معنایی به هم پیوسته‌اند و الگویی را به وجود آورده‌اند که تا به امروز در سرزمین ایران باقی مانده است.

او در مورد کاوش‌ها در شهر باستانی پارسه تاکید کرد که کشف شهر ۲هزار ساله انشان در کنار تخت جمشید و دیگر شهرهای تاریخی مانند بیشاپور کازرون و دارابگرد، نشان‌دهنده غنای تاریخی شیراز است.

وی گفت: در دپارتمان تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه شیراز، تلاش کرده‌ایم پروژه‌های مطالعه‌ای با محوریت تخت جمشید و شوش انجام دهیم، که در الواح باقی‌مانده از تخت جمشید نیز به ۳۶ شهر در این مسیر اشاره شده است.

عسکری چاوردی همچنین به بازگشت الواح تاریخی از دانشگاه شیکاگو به موزه ملی ایران اشاره کرد و اظهار داشت که در این الواح، شهرهای باستانی محور تخت جمشید تا شوش ذکر شده‌اند.

استاد تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه شیراز از شناسایی ویرانه‌های شهر پارسه، که دارای برج و بارو بود، خبر داد و تاکید کرد که این شهر به عنوان پردیس و باغ‌شهر بزرگ محسوب می‌شود و به‌نظر می‌رسد شیراز به نوعی میراث این شهر باستانی است.

عسکری چاوردی با اشاره به آرامگاه شاهان هخامنشی در شهر پارسه و موقعیت تختگاه، اظهار کرد که در یک پروژه مشترک با دانشگاه بلونیا در ۱۲ سال اخیر، تلاش کرده‌ایم موقعیت تختگاه را شناسایی کنیم.

او اعلام کرد که در این پروژه، ویرانه‌های شهر پارسه که اکنون به صورت اراضی کشاورزی درآمده شناسایی شده و در یک مکان مهم، دروازه‌شهر کشف شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید این کشف را از نظر تاریخی بسیار ارزشمند دانست و گفت: دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترا از دانشگاه‌های شیراز و بلونیا، تحت سرپرستی وی و پروفسور پی یر فرانچسکو کالیاری، به صورت مشترک در این پروژه مشارکت کرده‌اند و موفق به بازسازی پلان این شهر باستانی شده‌اند.

عسکری چاوردی همچنین گفت: سیستم‌های آبیاری و باغ‌های موجود در پارسه نشان دهنده آن است که این شهر، الگویی برای شهرسازی پردیس داشته است.

سرپرست کاوش شهر پارسه ادامه داد: در این کاوش‌ها اطلاعات گسترده‌ای از اشیاء تاریخی به دست آمد و نشانه‌هایی دال بر وجود کارگاه‌های ساخت تخت جمشید در این شهر کشف شد.

او با ذکر کشف دروازه شکوهمند شهر پارسه تاکید کرد که این دروازه با ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر و ارتفاع ۱۲ متر، زیبا و مزین بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: برنامه‌ریزی برای ایجاد یک سایت موزه در محل دروازه پارسه وجود دارد که به مجموعه شهر استخر و نقش رستم اضافه خواهد شد.

در ۱۲ سال اخیر از کاوش‌های پارسه، تعدادی از محوطه های باستانی شامل ساختمان‌های دوره هخامنشی شناسایی شده است؛ به همین دلیل بر حفاظت از حریم درجه یک تخت جمشید تاکید می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد که پلان دروازه پارسه بازسازی شد و الگوهایی از دروازه بابل و نمادهای مختلف آن در این سازه مشاهده شده است.

هدف این پروژه بازسازی شهر پارسه به عنوان یک شهر باستانی مهم ایران است و عسکری چاوردی اعلام کرد که موفق شده‌اند پلان‌هایی از سطح زمین‌های کشاورزی به دست آورند که به بازسازی سازه‌های "پارسه" کمک خواهد کرد.

استاد تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه شیراز در ادامه مطالعات باستانی را در سه کیلومتری تختگاه تخت جمشید پیگیری کرده و از کشف مهمی خبر داد.

با توجه به کشفیات اخیر، عسکری چاوردی اظهار داشت که در دل محوطه باستانی یک سازه با آجرهای لعاب‌دار ارزشمند کشف شده و در آن ۱۷۰ آجر شناسایی شده که حروف‌های متنوعی بر آن‌ها وجود دارد.

او به کشف خطوط بابلی و ایلامی جدید در کاوش‌ها اشاره کرد و افزود که این نشان می‌دهد بخشی از شهر پارسه پیش از دوره داریوش هخامنشی ساخته شده است.

منبع: عنوان منبع

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار