به گزارش راه شلمچه، در پی صحبتهای مقام عالی وزارت درخصوص تعطیلیهای پیدرپی مدارس و بازگشایی و از سرگیری فعالیت آنها بهصورت حضوری، هيأت انديشهورز سازمان بسيج فرهنگيان كشور و كنگره ملی معلمان انقلاب اسلامی در حمایت از تصمیم وزیر محترم آموزش و پرورش مبنی بر عدم تعطیلی مدارس، بیانیهای صادر کرد.
متن بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
«مسئلهی فرهنگ و تعلیم و تربیت، مسئلهی اوّل در نظام ما است. براى بلندمدّت، هیچچیز در کشور اهمّیّت تعلیم و تربیت را ندارد. نقش معلّم و نقش مربّى در جامعهی ما، نقش طراز اوّل است. درحقیقت سنگر مبارزهی با کفر و استکبار جهانى و با ظلم و قلدرى شیاطین سیاسى عالم، همین سنگر مدرسه است؛ سنگر تعلیم و تربیت است؛ سنگر فرهنگ است و این دانشآموزان نونهالى که در اختیار دستگاه فرهنگى قرار دارند، اینها عزیزترین و سرشارترین سرمایه و ذخیرهی این ملّتند براى آینده. قدر تعلیم را، تربیت را، معلّمى را، سنگر فرهنگى را بدانید.»
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی)
اهمیت و ضرورت آموزش و پرورشِ نسل آینده ساز بر هیچکسی پوشیده نیست. بدیهی است توجه به مسائل آموزشی و تربیتی کودکان و نوجوانان و اولویت بخشی به آن، منجر به شکوفایی و ترقی یک ملت و کشور و بیتوجهی به آن زمینه ساز تباهی و انحطاط خواهد بود.
در نظام اسلامی ما با تأسی از پیشوایان دین، بحث تعلیم و تربیت همواره مورد توجه و تأكید بوده به نحوی که حتی در بحران ها و وضعیت های دشوار نیز این امر دچار وقفه و تعطیلی نشده است. استمرار کار آموزشی و پرورشی مدارس در زمان جنگ تحمیلی، برپایی کلاسهای درس بر خرابههای ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و نمونه اخیر آن در زمان شیوع ویروس کرونا، همگی جلوههایی ناب از مجاهدت معلمان و همراهی اولیا و آحاد مردم برای اعتلای آموزش و تربیت فرزندان این سرزمین هستند.
همگی به این موضوع واقفیم که ابزارهای الکترونیکی و فضای مجازی، بستری برای تبادل اطلاعات از جمله ارائه آموزشهای درسی است؛ اما نیک میدانیم بخش اعظمی از مسائل حوزه تعلیم و تربیت و اصولاً اقتضای فرایند تعاملی یادگیری به ویژه نتیجه بخشی جریان های تربیتی، نیازمند حضور دانش آموزان در فضای مدرسه است.
آسیبهای آموزش مجازی در شرایط فعلی در ابعاد آموزشی و تربیتی تا حد ملموسی نمایان گشته است و همگی اذعان دارند که هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمیگیرد. تعطیلی های بی سابقه مدارس به دلیل آلودگی هوا به بحث تعلیم و تربیت دانش آموزان آسیب وارد میکند و آسیب در حوزه خطیر تعلیم و تربیت، آسیبی است که جبران آن سخت مینماید و تبعات و لطمات آن خود را در آینده نشان خواهد داد. ما نیز معتقدیم اولویت اصلی، سلامت دانش آموزان است.
در موضوع سلامت جسمی و روحی دانش آموزان ذرهای مماشات را نمیپذيريم. اما بهراستی تعطیلی مدارس چه میزان باعث کاهش آلودگی هوا شده است؟ واقعاً خانه نشین کردن دانش آموزان و معلمان اولین و بهترین چاره کار است؟ مسلماً اخلال در فرایندهای یادگیری، تربیتی، اخلاقی، ورزشی و هنری فرزندان این سرزمین موضوعی پیش پا افتاده و دم دستی نیست که به عنوان اولین و سهلالوصول ترين راهکار روی میز تصمیمگیران، سریعاً و عادتاً ابلاغ و اجرا شود.
ما معلمان انقلابی ضمن تقدیر و تشکر از مواضع مستدل و منطقی ریاست محترم جمهور، حمایت جدی و همه جانبه خود را از تصمیم قاطع وزیر محترم و ارزشی آموزش و پرورش اعلام نموده و با رویکردی جهادگونه و تبیینی، سنگر حساس تعلیم و تربیت را خالی نگذاشته و در راستای شتاب دهی به نیروی پیشران پیشرفت کشور، همواره در میدان خواهیم بود.
از مسئولین محترم امر از جمله وزیر محترم کشور، رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و اعضای محترم کمیتههای تصمیم گیرنده از جمله کمیته اضطرار آلودگی هوا درخواست داریم به موضوع آموزش و پرورش نگاهی کاملاً تخصصی، مستقل و اولویتدار داشته باشند و از طریق اصلاح قوانين موجود و رویههای غلطِ حال حاضر، از دخالتهای غیرکارشناسانه در حیطه بشدت تخصصی آموزش و پرورش جلوگیری نموده و با مرتفع نمودن مشکلات از طرقی غیر از تعطيلی مدارس، از اخلال در فرایند پیچیده و حساس تعلیم و تربیت جلوگیری به عمل آورند.
در پایان از همه فرهنگیان فهیم، والدین محترم و آحاد ملت شریف درخواست داریم تا توان مادی و معنوی خود را در حمایت از نهاد مظلوم اما خستگی ناپذیر آموزش و پرورش دریغ ننمایند.
ومناللهالتوفیق