به گزارش راه شلمچه، در پی قطعیهای برق در فصل پاییز، خاموشی چراغهای راهنمایی در تقاطعهای شهری به یک معضل جدی تبدیل شده است. این وضعیت نه تنها باعث اختلال در جریان ترافیک میشود، بلکه مشکلاتی برای رانندگان و عابران پیاده ایجاد میکند و ایمنی آنها را به خطر میاندازد. پلیس راهور به عنوان نهاد مسئول مدیریت ترافیک، تحت فشار بیشتری قرار گرفته و با این چالشها دست و پنجه نرم میکند.
سرهنگ زینیوند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک تهران، تأکید کرد که خاموشی چراغها به ویژه در ساعات تاریکی شب میتواند منجر به افزایش خطر تصادفات مرگبار شود. بر اساس آمار، بیش از ۵۸ درصد از تصادفات فوتی در همین ساعات و در نتیجه کاهش دید رخ میدهد. این وضعیت نیاز پلیس را به نیروی انسانی برای مدیریت ترافیک در تقاطعها بیشتر از پیش نمایان میسازد.
طبق گفته سردار موسویپور، رئیس پلیس راهور پایتخت، برای مدیریت ترافیک هر تقاطع در زمان خاموشی چراغها به حداقل پنج نیروی انسانی نیاز است، در حالی که محدودیت منابع انسانی، امکان پوشش مناسب تقاطعها را دشوار کرده است. به همین دلیل، مأموران باید از روشهای دستی و حضور فیزیکی برای کنترل ترافیک استفاده کنند، که این موضوع فشار کاری زیادی بر آنها وارد میکند.
با وجود این فعالیتهای موقت، برای حل مشکلات ناشی از خاموشی چراغهای راهنمایی به تدابیر بلندمدت بیشتری نیاز است. پیامدهای این خاموشیها شامل افزایش تصادفات، هرجومرج در تقاطعها و کاهش ایمنی شهروندان است. همچنین همکاری ناکافی برخی رانندگان در این شرایط چالشهای بیشتری را برای پلیس ایجاد میکند.
همکاری پلیس راهور با شهرداری و نهادهای دیگر از اهمیت ویژهای در مدیریت این بحران برخوردار است. این همکاری به شناسایی نقاط پرریسک و اولویتبندی نصب تجهیزات برق اضطراری کمک میکند. همچنین، پلیس با مشارکت اداره برق و شرکت کنترل ترافیک، در حال تدوین نقشهای جامع برای مدیریت خاموشیها در نقاط مختلف تهران است.
حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران، در خصوص تمهیدات برای چراغهای راهنمایی در زمان قطعی برق، اعلام کرد که راهکار اساسی استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر است. او توضیح داد که استفاده از انرژی خورشیدی و توربینهای بادی کوچک مقیاس در حال پیگیری است. در حال حاضر، این طرح با همکاری سرمایهگذاران به منظور تأمین برق از منابع پایدار در حال انجام است.
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران همچنین به افزایش تعداد دستگاههای ذخیره برق (UPS) به تعداد ۲۵۰ دستگاه برای روشن نگه داشتن چراغهای راهنمایی اشاره کرد و بیان داشت که در تعامل با ارگانهای مختلف به دنبال استفاده از برق شبکه مترو و ژنراتورهای آنها برای فعالیت چراغهای راهنمایی هستند.
به طور کلی، برای افزایش ایمنی در ترافیک و کاهش فشار بر پلیس راهور، اقدامات عاجل و همکاریهای مستمر از سوی مسئولین شهری ضروری است.
منبع: خبرنگار مهر